Muzeul Municipal Călărași:  ”Miopie istorică” – expoziţie de artă contemporană despre deportările din Bărăgan, anul 1951

Vernisaj: sâmbătă, 16 martie 2024, ora 12:00

Adresă: Muzeul Municipal Călărași,  str. 1 Decembrie 1918, Nr. 305, Călărași 

Muzeul Ororilor Comunismului în România alături de Muzeul Municipal Călărași are plăcerea de a vă invita sâmbătă, 16 martie 2024 începând cu ora 12:00 la vernisajul expoziţiei de artă contemporană a lui Sever Petrovici-Popescu, intitulată „Miopie istorică”, proiect curatoriat de Ioana Marinescu. Expoziția prezintă o serie de fotosculpturi, bazate pe o cercetare artistică privind episodul deportărilor din Bărăgan din 1951.

Expoziţia este deschisă în perioada 16 martie 2024 – 14 aprilie 2024, iar programul de vizitare este de luni până sâmbătă, orele 09:00 – 17:00.

Preț bilet: intrarea este liberă 

Accesul la vernisaj este gratuit 

Expoziția „Miopie Istorică” realizată de Sever Petrovici-Popescu și curatoriată de Ioana Marinescu este un proiect muzeal itinerant, produs de Muzeul Ororilor Comunismului în România. Desfășurată în perioada octombrie 2023 – februarie 2024 la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi din București, 1.500 de vizitatori au trecut deja pragul expoziției, luând contact direct cu fenomenul deportărilor din Bărăgan. 

În „Miopie Istorică”, Sever Petrovici-Popescu folosește instrumentarul artistic pentru a  înfățișa și a reaminti publicului larg o pagină de istorie prea puțin cunoscută și dezbătută în cărțile de istorie: deportările în Bărăgan. În timpul regimului comunist din România, deportarea a fost o  măsură cu caracter represiv, al cărei scop l-a reprezentat izolarea și marginalizarea celor definiți ideologic ca „dușmani ai poporului”.  În urma acțiunii de dislocare din 18 iunie 1951, aproximativ 44000 de persoane au fost obligate să-și mute domiciliul în Câmpia Bărăganului. Acest fapt a presupus strămutarea din propria locuință sub amenințarea armei și formarea unor comunități noi cu resurse precare. Treptat, cele 18 sate proaspăt formate au fost părăsite, din ele, rămânând azi doar câteva case în Dâlga Nouă, Rubla și Fundata.

Descoperiți fotosculpturile artistului și „arheologia memoriei” pe care Sever Petrovici-Popescu o practică prin intermediul artei sale. Artistul documentează o lume dispărută, o cercetare simbolică și ritualică. Mărturiile sunt puține și de multe ori impalpabile. Pe locul satelor întemeiate de deportați au rămas urme doar pentru „arheologii memoriei.” El face interviuri cu cei care au trăit experiența deportării și încearcă prin lucrările lui să surprindă un spirit al locului, încapsulat în zidurile unor foste CAP-uri și alte câteva urme, rămășițe ale locuirii din acei ani. În rest, cer și pământ, peisaje ale absenței sunt martori muți ai unor experiențe și fapte care sunt greu de pus în cuvinte, cu atât mai mult în imagini. 

Sever Petrovici-Popescu (n. 1986) trăiește și activează în București. A absolvit secția Foto Video de la Universitatea Națională de Arte București. În 2021 a terminat un doctorat despre fotosculptură în care analizează modul în care o fotografie poate exista material dincolo de limitările suportului bidimensional tradițional. Are o activitate expozițională intensă în țară și străinătate, cu expoziții personale și de grup, din care menționăm „Monumente Personale” la Palatul Mogoșoaia sau „The moved stone” la Instituto Politécnico di Tomar Gallery, Tomar Portugalia în 2018. În 2021 participă la SNAC, în 2022 la expoziția „CELĂLALT | L’ALTRO | THE OTHER ONE” alături de grupul Altul Nu e Negarea Mea, la IRCCU Veneția și la Zilele sculpturii Bucureștene în 2023. https://severpetrovicipopescu.com

, ,

Navigare în articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *